Powered By Blogger

joi, 14 octombrie 2010

Importanţa comunicării la copiii cu dizabilităţi




Dezvoltarea comunicării verbale duce şi la dezvoltarea personalităţii şi facilitarea relaţiilor sociale.
În şcoală, un pas important în optimizarea copiilor cu dizabilităţi îl constituie educarea şi terapia limbajului. Acest lucru va optimiza dezvoltarea mecanismelor cognitive care încep să se formeze la o vârstă mică, de aici rezultă importanţa intervenţiei cât mai devreme după descoperirea deficienţei.
Problema nedezvoltării limbajului devine cu atât mai gravă când copilul ajunge de vârstă şcolară. Achiziţiile şcolare sunt reduse şi informaţia este distorsionată. Copii şcolari care au probleme de comunicare trăiesc adevărate drame. Ei tind să se interiorizeze şi nu îşi pot exprima sentimentele. Se ajunge astfel la comportamente deviante, la greutatea integrării în colectiv, se ajunge la negativism. Copiii nu mai cooperează cu cadrele didactice în procesul educaţional, trăsăturile de personalitate devin fragile şi instabile.
Un rol important pentru dezvoltarea comunicării la aceşti copii îl are familia. Copilul nu trebuie să fie învăţat că este deficient, că este „altfel” decât ceilalţi, trebuie încurajat să-şi asume responsabilităţi. Părinţii nu trebuie să ia atitudinea de superprotecţie pentru că acest lucru face ca handicapul să se acutizeze. Copiii trebuie îndrumaţi către iniţiativă, trebuie încurajaţi în realizarea de activităţi practice .
Dacă familia vede în handicapul copilului o stigmatizare, acesta tinde să se izoleze, să nu mai comunice cu celelalte persoane. Acest lucru este o gravă greşeală care poate transforma copilul într-un inadaptat.
Altă dramă însă este izolarea copilului şi a  familiei de către societate. Apar stereotipuri speciale care resping deficientul şi prin simplă asociere şi familia sa. În acest caz părinţii se simt izolaţi, excluşi şi dispreţuiţi. Familia trebuie să facă faţă acestui mediu ostil şi să depună eforturi pentru integrarea copilului în mediul social. Trebuie să apeleze la ajutor specializat care poate consta în consiliere sau terapii de familie.

                                                                                        

                                                                           Prof. Săndulescu Costinel

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu